How a pinch of oregano may spice up your pizza lesson/Jak szczypta oregano może dodać smaku Twojej lekcji o pizzy

Dziś zdradzę Ci mój sekretny przepis na smakowitą lekcję o pizzy. Taka lekcja, że aż ślinka cieknie!

Today, I will give  away my secret recipe for a delicious lesson about pizza. What a mouth-watering lesson!


Lekcja o pizzy to żadna innowacja - na pewno wielu nauczycieli języka angielskiego taką lekcję przygotowuje dla swoich uczniów. Tak jak przepisy na idealną pizzę mogą być różne, tak też i sposoby na lekcję o pizzy. Dziś chciałabym Ci pokazać mój sposób. Oto czego potrzebujesz:

A pizza lesson isn't an innovative concept - I'm sure that many ESL teachers prepare such lessons for their students. There are many recipes for a perfect pizza, and so there are many ideas for a pizza lesson. Today, I would like to show you mine. This is what you need:


1. Dowolna piosenka o pizzy. Moja ulubiona to "I am a pizza" dostępna na Youtube:

1. Any pizza song. "I am a pizza" found on Youtube is my favourite:
 



2. Pizza. Ja swoją zalaminowałam i pocięłam na kawałki. Mam też jedną pizzę z serem w całości i jedną pizzę z samym sosem pomidorowym (bo wiesz, niektórzy nie lubią sera...).

2. A pizza. Mine is laminated and cut into slices. I also have one cheese pizza which is not cut and one without cheese with tomato sauce only (not everyone likes cheese, you see...).





3. Dowolne składniki. Najlepiej, gdyby były to te same składniki, które uczniowie poznają w piosence. Zarówno przygotowaną pizzę, jak i składniki okleiłam małymi kawałkami samoprzylepnego rzepu - trik dobrze znany wśród anglistów, prawda? ;-) Dzięki temu składniki trzymają się pizzy i można się nią bawić bez obaw, że wszystko nam z niej pospada.

3. Any ingredients. It's best if these are the same ingredients which are mentioned in the song you use. For both the pizza and the ingredients I used self-adhesive Velcro - this is a well known trick among ESL teachers, isn't it? ;-) Thanks to that, the ingredients and the pizza do not fall apart and you can play with them without dropping anything.

 
4. Oregano. Smakuje doskonale nie tylko na pizzy. Moje ręcznie robione oregano tak dodało smaku mojej lekcji, że uczniowie chcieli ciągle powtarzać ćwiczenie! Wysypywanie całej zawartości słoiczka stanowiło fenomenalną atrakcję! Oregano wykonałam z kilku kartek zielonego papieru. Dziurkacz + sto powtórzeń i gotowe! ;-) Jedyny skutek uboczny to bałagan, który może powstać podczas zajęć. Ale na to też jest sposób - mam w zanadrzu "Clean-up Song". Puszczamy piosenkę, śpiewamy i sprzątamy.

5. Oregano. It tastes great not only with pizza. My hand-made oregano spiced my lesson up so well that my students wanted to repeat the task again and again! Pouring out the contents of the jar was such a fabulous attraction!  I made my oregano from a few sheets of green paper. A puncher + a hundred repetitions and it was ready! ;-) The only side effect is the mess which may be caused during the lesson. But there is a way to deal with it - for such situations I have a "Clean-up Song" in my sleeve. I play the song, we sing and we clean-up.



 Przygotowanie składników to już połowa sukcesu. Zrobisz to raz, a powstałe materiały wykorzystasz wiele razy we wszystkich możliwych grupach wiekowych. Kolejna sprawa to jest to, co możesz z taką pizzą zrobić. Oczywiście słuchamy piosenki, oglądamy filmik, poznajemy nazwy składników itd. Ale mam jeszcze kilka innych pomysłów:

Preparing the ingredients is half the battle. You will do it only once and you will use the materials many times with all possible age groups. Another thing is what you can do with your pizza. Of course your students listen to the song, watch the clip, they learn the ingredients etc.  But I also have a few other ideas:

1. Uczniowie wspólnie komponują pizzę lub każdy dobiera składniki do swojego kawałka. Następnie opowiadają, co jest na ich pizzy. 

1. Students make a pizza together or they choose ingredients only for their slices. Next, they describe what they have on their pizza. 

2. Urządzamy w sali pizzerię. Przygotowujemy stoliki dla gości oraz ladę, przy której przyjmowane będą zamówienia. Uczniom rozdajemy zabawkowe pieniądze. Składnikom przyporządkowujemy ceny. Dodajemy flashcards z napojami i deserami. Uczniowie wcielają się w role klientów lub obsługi. Kucharz przygotowuje pizzę. Zmieniamy role wśród uczniów tak, aby każdy miał szansę zamówić i przygotować pizzę. 

2. We turn the classroom into a pizza restaurant. We prepare tables for the guests and a counter for taking the orders, We give fake money to the students. We put the price tags on the ingredients. We put the flashcards with drinks and desserts on the counter. The students play guests or staff. The chef prepares pizza. We change the roles so that each student has a chance to order and make a pizza. 



3. Do tej zabawy potrzebne będą dwa telefony komórkowe. Jeden uczeń wychodzi z sali i przez telefon składa zamówienie na pizzę. Telefon, który jest w sali ustawiamy na głośno mówiący, aby wszyscy słyszeli całą rozmowę. Drugi uczeń przyjmuje zamówienie. W mocniejszych grupach możemy poprosić o podawanie i przeliterowanie nazwiska i adresu. W bardzo mocnych grupach możemy wykonać pizzę niezgodnie z zamówieniem, wtedy uczeń zamawiający musi zadzwonić ponownie ze skargą. 

3. For this activity you will need two mobile phones. One student leaves the classroom and orders a pizza over the phone. The phone in the classroom is on a loudspeaker so that everyone can hear the whole dialogue. Another student takes the order. In stronger groups we can ask students to give and spell their names and the addresses. In really strong groups we can make  a wrong a pizza so that the student who placed the order needs to call again to complain.

4. Uczniowie mogą w grupach ułożyć własne menu i nadać rodzajom pizzy nazwy i ceny. Z tak przygotowanym menu można bawić się w pizzerię tak jak w punkcie 2. 

4. Students can make their own menu, compose pizzas, give them names and prices. Then we play restaurant as described above in section 2.

5. Składniki do pizzy są dosyć małe i bardzo apetyczne, dlatego można nimi nakarmić głodnego potworka z bloga Head full of Ideas.

5. Pizza ingredients are small and appetizing so we can use them to feed a Hungry Monster from Head Full of Ideas. 


Czy moja lekcja o pizzy ma posmak inspiracji? Jeśli tak, proszę napisz komentarz i daj "lajka"! ;-)

Does my pizza lesson taste like inspiration? If yes, please leave a comment and "like"! ;-)




Trzymajcie się!
Take care!




3 komentarze:

  1. Genialne! Jesteś chodzącą inspiracją i niesamowitym nauczycielem. 😊
    Niby proste czynności, ale to właśnie w codziennych sytuacjach najlepiej uczyć się nowego. Dla dzieci to po prostu frajda i z pewnością nawet nie dostrzegają, że zdobywają wiedzę. Dla dorosłych zaś to niezwykle użyteczne, bo język obcy potrzebny jest właśnie w kontaktach z innymi. 😀 A oregano?! Już widzę, jak siedzisz z uśmiechem na twarzy i wycinasz te kółeczka. 😜😂

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki za miłe słowa! Najgorszym koszmarem byłoby nudzić się na własnych zajęciach, dlatego skrupulatnie realizuję wszystkie postrzelone pomysły, które przychodzą mi do głowy. No bo kto o zdrowych zmysłach siedziałby i dziurkował i dziurkował i dziurkował ten papier, a później jeszcze sprzątał ten bałagan? Otóż ja! :) Radość uczniów w każdym wieku z możliwości rozsypania czegoś była tak ogromna, że słówka zapamiętały się same! Ponadto wszyscy z takim zaangażowaniem przygotowywali pizzę i tak bardzo wczuwali się w przyprawianie swojej pizzy, że o mały włos jej naprawdę nie zjedliśmy! :)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 Blog dla Angloholików , Blogger